Nelly och Nova

Nelly och Nova
Cypern sommaren 2009 - lovely!

torsdag 24 december 2009

Tomten gillade gröten!


Tänk att julen är lika mysig fastän man inte är tio längre. Fast det är liksom på ett annat sätt. Nu är det mer barnens förväntningar, upprymdhet och längtan efter julafton och tomten som man ser fram emot.

Det blev i alla fall så att vi for till svärmor och svärfar igår afton och tur var väl det. Vi blev nämligen bjuden på mat från Golden Dragon. Jag tog en plankstek, riktigt mumsigt! Efter maten pysslade vi med barnen, nåja som vanligt var det väl barnen som pysslade minst, men det var mysigt i alla fall. Klockan hann bli mycket innan vi for hem. Vi var hemma vid nio. Hade lovat barnen att vi skulle göra gröt till tomten och ställa ut på bron. Nelly var dock djupt sovande så henne lade vi på en gång i sin säng. Nova fick fria händer att dekorera havregrynsgröten: salta pinnar, smarties, strössel, sötmandel, russin, en liten dinosaurie; you name it - allt fanns med! Som tur var kom jag ihåg att ta bort nästan all gröt så att det såg ut som att tomten varit där. Jag placerade även några julklappar till dem var under Novas julgran.

Som vanligt var vi fyra i sängen, fram till klockan två då Andreas steg upp för att fara iväg och ploga. Han har i skrivande stund fortfarande inte kommit hem. Vid 8-tiden imorse hörde jag Nova: "Men mamma, det här är ju paket som ni har köpt, det är ju inte från tomten". Skit också! Hade inte tänkt på att hon skulle känna igen paketen som legat under vår gran. Man ska aldrig underskatta ett barn! Men jag kom med en ganska bra förklaring som hon gick på. De fick bl a en barbie-eltandborste, som Nelly har hunnit vara och vibrera med typ över allt i hela huset.

Sent igår kväll gick jag och Ante ut med alla julklappar i bilen. Nelly blev helt förstörd när hon kom ner och såg att tomten hade "tagit" deras julklappar, men storasyster förklarade att tomten skulle komma med paketen till mormor och morfar senare idag. Tack Nova!

Vi hann inte få vår nya kamera före julafton, trots att vi betalat för snabbare leverans, lite sur blir man. Vi får den inte förrän den 30:e, problem med leverans!

Måste bara tipsa om en otroligt bra julskiva, köpte nog den julen för två år sedan: Peter Jöback Jag kommer hem igen till jul. Otroligt bra, hörde på den hela kvällen igår!

Vid två drar vi iväg till mina föräldrar för att börja med julfirandet där. Jag har längatat sååååå efter mammas julmat. Kring sex far vi till Andreas farmor och farfar, för att även fira jul med hans släkt. Gu va mysigt att det äntligen är julafton...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar