Nelly och Nova

Nelly och Nova
Cypern sommaren 2009 - lovely!

onsdag 23 december 2009

Tomten visst finns han?!

Rumpnissarna vaknade vid åtta imorse, acceptabelt med tanke på att jag inte somnade förrän vid 1-tiden inatt. Kan ha berott på Andreas snarkningar - en 9:a på Richtersskalan ifall ni frågar mig. Hur är det möjligt att dra såna timmerstockar, inte ens mina heltäta öronproppar kunde stå emot ljudet. Som tippat kom även Nova över i vår säng vid 00.30. Vet inte hur vi tänkte när vi bara köpte två 90 sängar skulle ha köpt 2 st 120 sängar i stället! I alla fall så skyndade sig de små att äta upp sin gröt imorse. Konstigt nog har de varit extra duktiga på att äta upp frukosten sedan den 1 dec. Kan bero på att de får öppna sina chokladkalendrar efter gröten. De har dubbla dessutom (jag köpte en + att mormor köpte en också). Mycket sötsaker blir det, men det hör väl julen till, eller?!

Ante har varit ute och skottat inatt så han ligger och sover nu. Blir väl väckning till lunch och sedan stressa in till stan och svära sig fram i trängseln för att köpa de sista klapparna. Hoppas förresten att tomten fortfarande patrullerar i stan. Nova vill så gärna ge honom sin önskelista. Bättre sent än aldrig! Förra året berättade hon för stadstomten att hon önskade sig en "mjuk katt". Döm om hennes förvåning när tomten lagt ett paket under hennes lilla gran under natten med en gossedjurskatt i.

När vi stressat klart på stan blir det julpyssel antingen hemma i boschen eller hos farmor i Bersika. Innan barnen lägger sig ikväll får de göra gröt till tomten (havregrynsgröt i micron) och ställa ut på bron. Förra året trodde Nova stenhårt på att tomten hade parkerat renarna på taket och ätit upp all gröt ute på bron. Hon pekade menande på skospåren i snön och sa att där hade tomten gått (Andreas fotspår sedan han hämtat tidningen). Bara vi kommer ihåg att tomten måste "äta upp" gröten innan vi lägger oss, annars hinner nog de små upp före oss på morgonen och ser att tomten inte varit här. Undrar just hur länge de små liven tror på denna utklädda farbror med lösskägg och oftast en igenkännande röst (beroende på vem som gått iväg för att köpa tidningen). Kan nog finnas risk för att kusinerna (Emelie 8 år & William 6 år) kommer att fälla någon komentar om att tomten inte finns och vem som har klätt ut sig. Nåväl, kul så länge det varar!

1 kommentar:

  1. Öronproppar är ett måste för mig med för att kunna sova. Hoar också en snarkande sambo. Känner igen det där med att man hör snarkningar hur än djupt in i öronen man har tryckt öronpropparna. Hittade dock en sorts skumproppar som verkligen dämpar bra. Det heter Max och finns bla på earstore.se Med dem i öronen finns det inget som stör min nattsömn. Blir knäpptyst när jag pluggar in dem. Så tyst att jag måste sova med mobilen i sängen och lita på att jag vaknar av vibratorn.

    SvaraRadera